chevrolet bolt

Fordonsjätte i stort samarbete med Autodesk

Lotta LindbladDesign

chevrolet bolt
General Motors, GM, har nyligen inlett ett samarbete med Autodesk för att producera 3d-utskrivna delar till nya personbilar. GM tittar på möjligheten att inom de närmaste åren utveckla en ny linje av bilar med alternativt bränsle. 3d-skrivartekniken kommer då användas för att på ett mer kostnadseffektivt sätt tillverka lättviktsdelar till de nya bilarna. Företagets mål är att kunna leverera 20 nya bilmodeller med alternativt bränsle fram till år 2023.

På grund av att fossila bränslen och koldioxidutsläpp är länkade till klimatförändringarna, pågår ständigt en jakt inom bilindustrin på alternativa sätt att driva bilar, och GM:s förhoppning är att rida på denna våg.

Framstegen inom tillverkningsindustrin har gjort utvecklingsarbetet både lättare att genomföra och mer kostnadseffektivt för produktion, och GM:s vd Mary Barra har modigt nog lovat företagets investerare att denna Detroit-baserade tillverkare kommer att göra en vinst från försäljningen av eldrivna bilar redan 2021.

De nya elbilarna kommer att drivas av bränsleceller eller batterier som laddas på speciella stationer, liknande dagens bensinstationer.

För att ta fram GM:s nya eldrivna modeller kommer det att krävas en hel nya delar, och genom 3D-skrivarteknik kommer man att kunna ta fram dessa revolutionerande designs inför produktion. Det huvudsakliga målet är att designa delar som är så lätta som möjligt och på så sätt få ner bränsleförbrukningen, men också att implementera nya metoder inom produktionen som är lönsamma för företaget.

GM visade nyligen upp en 3d-utskriven ram för bilsäte i rostfritt stål som de utvecklat genom att använda Autodesks 3d-teknik. De båda företagen använde sig av molnbaserad datateknik och AI-baserade algoritmer för att snabbt utforska flera varianter av en designad del, innan man hittat den optimala lösningen.

Med hjälp av traditionella tillverkningsmetoder, skulle en sådan del ha krävt åtta olika komponenter, från olika leverantörer. Med den nya metoden, togs denna estetiskt tilltalande bilsätesram fram som en enda del, direkt från den digitala 3d-modellen. Metoden har gjort konstruktionen 40 procent lättare och 20 procent starkare än vad den skulle varit med fixturer och gängor som dels lagt till vikt och som också ökar antal kritiska punkter för delen.

GM:s chef för additiv design och tillverkning, Kevin Quinn, har förutspått att 3d-utskrivna delar kommer att ingå i företagets absoluta toppskikt av motorsportfordon någon gång under nästa år. Det enda som för tillfället sätter stopp för att tekniken används i större skala vid slutproduktion är problem med repeterbarhet och stabilitet. Inom fem år hoppas GM att de kommer producera tusentals eller till och med tiotusentals delar för massproduktion, allteftersom tekniken fortsätter att utvecklas.

Andra biltillverkare som BMW och GM:s största amerikanska konkurrent, Ford, har nyttjat 3D-tekniken genom att skriva ut verktyg och prototyper och det har nått enorm framgång. Ford testar just nu att skriva ut lättviktskomponenter för massproduktion.

dela denna nyhet