Köp- och leveransvillkor
Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när 3DVerkstan bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Alla erbjudanden gäller så långt lagret räcker.
Priser
Alla priser visas med moms. Ni kan även välja att visa priserna utan moms i webshoppen. Moms debiteras dock alltid för svenska kunder.
Betalningsmetoder
Vi accepterar följande betalningssätt:
• Faktura till företag
• PayPal
• Klarna Faktura
• Kreditkort (via Stripe)
Faktura Företag
Efter godkänd kreditkontroll så kan företag även handla mot faktura. Betalningsvillkor 20 dagar. Varorna förblir 3DVerkstan Nordics egendom tills dess att full betalning erlagts. På förfallodagen debiteras 60 SEK för sen betalning. Dröjsmålsränta ligger på 8%. Vår fordran har pantsatts till Swedbank AB. Betalning med befriande verkan kan endast ske i SEK till bankgironummer 210-4271 och i EUR till Swift: SWEDSESS EUR: IBAN SE7680000848060376753430.
Friskrivning
Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser.
Frakt, Leverans & Retur
• Direktleverans, företag eller privatperson
• Servicepoint, privatperson
3DVerkstan står för garantin tills dess att produkten/produkterna levererats till kund. Synliga skador på godset skall anmälas till oss på info@3dverkstan.se.
Alla artiklar som visas med ”i lager”-status finns i vårt lager för omgående leverans. Vid eventuell försening kontaktas du av vår kundtjänst och du har då som konsument rätt att häva köpet utan kostnad om så önskas.
Beställningar som kommer in till oss innan kl. 12.00 kommer att skickas från oss samma dag mot en extra kostnad.
Ångerrätt
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Enligt 4 § i denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om bland annat:
En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal
Ångerrätt gäller inte företag, samt endast om varan är i väsentligen oförändrat skick.
Detta innebär att produkten ska kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut. Du står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt.
För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, ta kontakt med oss innan du skickar tillbaka varor, på info@3dverkstan.se.
Vid åberopande av ångerrätt:
Meddela 3DVerkstans kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.
Returnera varan, i produktkartongen med det avsedda inneremballaget snarast efter att du meddelat oss om att avtalet frånträds.
Bifoga kontouppgifter för återbetalning. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att varan mottagits av oss.
Garanti & reklamation
Du har alltid 1 års garanti på samtliga 3d-skrivare från oss.
Observera att detta inte gäller för vad som anses som normal förslitning.
Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom garantitiden om produkten ej skadats av handhavandefel.
När det gäller t ex handhavandefel eller felinställd produkt debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden. Detta gäller även i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande från 3DVerkstan.
Vid eventuell tvist följer 3DVerkstan ARN:s rekommendationer.
Som privatperson omfattas du även av Konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentlag.
Läs mer på Konsumentverkets hemsida.
Åberopar kunden garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och därför inte täcks av garantin står kunden för eventuell reparationskostnad. Vår auktoriserade personal kommer i första hand avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått oss. Kunden står för fraktkostnader om denne åberopar garantin.
Vid godkänd reklamation återbetalas eventuella kostnader på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras. Återbetalning sker så snart ett ärende avslutats.
Är din vara skadad eller felaktig måste du reklamera varan inom 10 dagar. Beskriv felet noggrant och uppge beställning och fakturanummer. Vid reklamation skall du kontakta vår kundtjänst via e-post info@3dverkstan.se för erhållande av RMA (returnummer).
Vi återkommer sedan till dig med information om hur ärendet skall hanteras.
Ej utlösta paket
Varor som beställts men som ej är utlösta eller som returneras till oss på grund av att du som köpare inte varit tillgänglig trots upprepade leveransförsök, kommer att debiteras 495 kronor inklusive moms för administrativa kostnader samt faktisk fraktkostnad tur och retur. Vid specialbeställningar så debiteras hela ordervärdet.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från 3DVerkstan sida, som gör att 3DVerkstan ej kan hålla nämnda avtal eller utfästelser, skall utgöra grund till att 3DVerkstan befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.