Positiv framtid för 3d-teknik i skolmiljön

Lotta utbildning

– 3D-skrivartekniken är det mest överskridande utbildningsverktyget som finns där ute idag, det går att använda lika lätt i matematik som i historia och allt däremellan. Det menar Tino Karazeimbekis, tidigare utbildningsansvarig och teknisk konsult på 3DVerkstan, som hjälper svenska företag och organisationer med kunskap och teknik inom 3d.

Tino hann under flera år som utbildningsansvarig på 3DVerkstan samla på sig gedigen erfarenhet från 3D-teknik i en skol- och utbildningsmiljö. Han har hållt  uppskattade föreläsningar och utbildningar på bland annat SETT-dagarna, 3dp School, Skolforum, Gymnasiemässan och på 3D Meetup Center.

Vi ställde några frågor till Tino om just 3D-teknik i skolmiljö och utmaningar han märkt av när det handlar om att införa 3d-teknik som en självklar del av kursplanen.

Vad skulle du vilja se att man satsade på i grund- och gymnasieskola när det gäller 3D-teknik?
– Självklart att ge sig in i denna värld med CAD, scanning och 3D-skrivare så snart som möjligt. Om vi ger elever och studenter de rätta verktygen, så är jag helt övertygad om att vi kommer bli förbluffade över hur kreativa de kan vara. 3D-skrivartekniken har ändrat sättet vi ser saker produceras på, och med tidig implementering så finns det ingen gräns för vad fantasi kan skapa.

Baserat på din erfarenhet, vilken skulle du säga är den största utmaningen för lärare när det kommer till att införa 3D-teknik i utbildning och varför?
– Jag har hunnit med många event och mässor, och generellt har jag fått en mycket positiv uppfattning av just lärare och hela utbildningssektorn. De ser tydliga möjligheter och de frågor som dyker upp är kopplade till pris, hur man kommer igång och vilka resurser som krävs.

– En av de största utmaningarna jag märkt av är framförallt att kunna motivera till att få budget för tekniken och också hur man på bästa sätt kan implementera tekniken i kursplanen. Jag brukar då förklara hur 3D-skrivartekniken är det mest överskridande utbildningsverktyget som finns där ute idag, det går att använda det lika lätt i matematik som i historia och allt däremellan.

– Jag tror även att den mänskliga faktorn spelar en stor roll i detta. Vi har ibland svårt för förändringar och processen att ta till sig den nya tekniken kan lätt bli onödigt lång. Det är upp till företag som 3DVerkstan att inspirera och visa på möjligheter istället för utmaningar.

Vilken skrivare brukar du rekommendera för skolmiljö – eller vilken skrivare väljer utbildare oftast och varför?
– Det beror lite på vilken åldersgrupp som ska använda skrivaren. För de yngre eleverna brukar jag rekommendera Ultimaker 2+, en enkel och kraftfull plug-n-play-skrivare.

– På gymnasienivå är man oftast ute efter att testa och experimentera, därför rekommenderar jag Ultimaker 3 som har möjlighet att skriva ut i fler material och dessutom har dubbla munstycken, så kallad Dual Extrusion. Ultimaker 3 ger större möjlighet till mer avancerade modeller samt att det går att skriva ut i två färger. Många efterfrågar pålitlighet, precision och användarvänlighet på skrivaren, och Ultimaker är en skrivare som är gjord för det och dessutom den enda skrivare som är certifierad för att kunna köras utan uppsikt, till exempel över natten.

Lär dig mer

Vill du ha mer information om hur du kan använda 3d-skrivarteknik i din undervisning och vad som ingår i 3DVerkstans utbildningar. Vi har lång erfarenhet inom utbildning och har under årens lopp hjälpt över 50 svenska skolor att komma igång med sina 3d-satsningar.

TILL UTBILDNINGSSIDA